Bröstmjölk vs. Ersättning?

Har tänkt på en sak under en tid nu.
Alla pratar om att alla kan amma. Själv säger jag nej. Alla kan inte amma! Kan bero på sjukdom eller så vidare. Ammar man så har man ju med sig maten överallt till barnet. Lagom varmt och bara hiva fram när barnet blir hungrigt vart man än är. Och det bästa, det ÄR gratis! Ersättning, måste värmas upp i viss temp. ungen hinner skrika halsen av sig innan flaskan kommer fram. Man måste ha med sig den nedrans ersättningen vart man än ska och det värsta, det kostar skjortan! 72 spänn för 3,8 L som håller ungefär 2-3 dar (i alla fall här hemma) så 72 kr X 2 är ju ungefär 150 kronor. 150 kronor 8 gånger i månaden är ju ändå 1200 kronor! Helt sjukt.
Tänk då dom som VILL amma men inte kan. Man har ju inget annat val än att springa och köpa dyr ersättning till sitt barn! Jag kan amma, har jag alltid kunnat med båda barnen, men jag är lat. Jag orkar helt enkelt inte sitta med ungen hängande i tutten hela dagen igenom i stort sätt. Speciellt inte när jag har 2 barn, en 2,5 åring som ska aktiveras och lekas med. Så jag väljer att självmant köpa denna usla och svin dyra ersättning.
Men vad jag menar med detta, är att jag tycker synd om dom som inte kan amma. Oerhört besviken man måste känna sig. Jag skulle känt mig som en dålig mamma. Det gör jag redan för jag är så "lat". Ersättning borde vara gratis, eller åtmonstone mycket billigare! Jag menar, visst kan man ha roligare för 1200 kronor än lägga dom på ersättning? 14.400 kronor kostar det på ett år... känns inte bra. Men jag har börjat pumpa er nu och ge mjölken i flaskan eftersom Alwa är van vid flaskan och inte bröstet nu. Jag ska fan i mig inte köpa mer ersättning inte!

Hur gjorde ni, ersättning eller bröstmjölk? Och vad anser ni om det jag skrev i detta inlägg. Håller ni med?


Kommentarer
Postat av: Frida-mamma till Lovis & pysen

Sv: ja så är det här med :)
Men fram tills det nyfödda barnet är en månad gammal får storesyskonet gå full tid. (iallafall här i Gävle)

Svar: None
Johanna Törnqvist

2012-09-18 @ 14:34:15
URL: http://Fraajs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0