Att Leva Med Diabetes.

Som sakt, många av er vet säkert redan att jag har en kronisk sjukdom som jag kommer få leva med hela livet ut. Diabetes.
Många undrar hur man lever med en så pass allvarlig sjukdom och ändå blir gravid . För det ÄR en risk! Det ÄR jobbigt och självklart måste det hållas extra mycket koll än det redan görs just då.
Dels har barnet risk för missbildningar på organ pågrund av för höga blodsocker värden som jag får, till exempel hjärt missbildningar.
Ett blodsocker på 5,0 - 6,0 är det absolut bästa för mig att stäva efter. Och visst är det tufft!
Ju längre graviditeten går, desto mer insulin kräver jag för att hålla mitt blodsocker så bra som möjligt.
Barn till diabetes mammor föds oftast stora och svullna och med lågt blodsocker som gör att dom måste hållas på neanotal avdelningen under en tids uppsikt och för behandling.
Även jag som gravid kan få komplikationer under en graviditet så som skador på mina ögon och syn.
Så därför är det väldigt viktigt för mig att gå på kontroller såkallad ögonbotten fotografering ungefär var 3:e månad just nu. Förutom det, kräver jag ständig kontakt med diabetes sköterska för uppföljning av mina blodsocker värden och Hba1C, såkallat lång siktigt blodsocker värde som visar den senaste månadens "bas" läge på sockret, alltså det värde jag oftast ligger på under en månads tid ungefär.

Det finns inget som tyder på att man ska avstå från att bli gravid som diabetiker om du nu inte är väldigt sjuk och fått kanske stora problem med njurarna av ett socker som legat på tok för högt väldigt länge!
Själv känner jag mig ibland helt oduglig pågrund av min sjukdom. Jag vill förtränga och glömma bort den. Men sen tänker jag på mina barn. Dom ska inte behöva växa upp med en mamma som miss skött sig eller fått komplikationer som jag kunnat undvika!
Så alla som lever med diabetes, tänk på nära och kära som ni faktiskt betyder någonting för och ha det som mål för eran sjukdom! Det går inte bota diabetes, men det går att underlätta hela sjukdomen med en bra start och med bra behandling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0