Ung VS Äldre Mammor!

En sak som jag aldrig kommer att förstå mig på, är kampen mellan unga och "gamla" mammor!
Främst tänker jag då på nätet vad gäller kampen om vem som är mognast, vem som gjorde fel val osv.
Dom äldre anser dom yngre är dumma och fattar inte varför dom väntade med barn tills dom fått en utbildning, jobb, ekonomi, stadigt förhållande osv. Och dom yngre, tycker ju såklart dom äldre är hel korkade och var för gamla när dom skaffa barn (cirka 30 år).
Jag säger bara att jag skiter i vilket!
Den här kampen kommer alltid att pågå mellan dessa åldersgrupper.
Absolut är det bra med åtminstone utbildning innan barn så man kan komma in i arbetslivet efter mamma ledigheten, men jag menar, är man ung och skaffar barn så är ju inte loppet kört bara för att man är ung mamma! Man har år på sig att skaffa/fortsätta sin utbildning när ens barn börjar på dagis till exempel.
Varför stressa och skaffa sin utbildning direkt? Det finns Komvux och studielån att ta så man kan fullfölja sina studier och komma dit man vill och kunna tjäna sina egna pengar en vacker dag!
Sen det där med att yngre beskyller dom äldre för att vänta för länge och sen få köra med IVF försök, det är bullshit det med lika mycket! Jag menar, det finns folk som är 20 som kan behöva IVF behandlingar, inte bara dom som är för "gamla" för att få barn.
Dom flesta ser väl till att man ska festa klart först och "leva livet" innan man skaffar sig ett barn.
Men alla har inte det behovet!  Jag själv har aldrig satt min fot på krogen och jag är snart 21 år. Aldrig känt jag vill ut och resa, festa och flörta med massa olika killar. Jag kände tidigt jag ville bli en ung mamma. Dock väntade jag tills rätt tillfälle om man ska säga så. Med min nuvarande pojkvän och sambo, så kände jag ganska snabbt det var så rätt att bilda min egna familj med honom. Det klickade på den fronten helt enkelt, och efter lite drygt ett år, blev jag gravid med hans barn vilket jag aldrig ångrar! Innan tänkte jag självklart på att skydda mig och barn fanns inte alls på kartan på det sättet.
Och nu är jag nöjd över mitt liv där jag står idag. Med en snart 2 årig son och en bebis till på väg.
Jag har mina planer på att plugga vidare efter denna bebis börjat på dagis, eller innan till och med. Och innan dess till jag ut och jobba och tjäna pengar till familjen.

vad jag menar är att man ska inte dra alla över en kam för vi prioriterar alla olika saker i våra liv! Men ingen verkar förstå detta. Det finns inga rätt eller fel i tankarna angående skaffa barn. Kanske för omgivningen, men det är ju knappast den man lyssnar på! Vi är alla olika, vissa ävntar med barn och är nöjda med det, och andra kör på tidigt och är nöjda med det. That´s it.

Jag är så trött på fighten mellan yngre och äldre mammor. Respektera varandras val i livet bara och lägg ner stridsyxorna för ingen kommer ändå vinna det här slaget ändå anser jag. Gå ut och var det ni är bäst på, vara era barns mammor!



// Over and Out

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag rycker inte det spelar någon roll vilken ålder man skaffar barn. Men som di säger alla prioterar olika. Vissa har frågat mig om jag inte känner mig för ung och hur det känns att jag ska gå miste om saker. Men jag tycker inte att jag missar något, jag får bra med om så mycket nu när min son kom! Och att vara ute och festa har aldrig till talat mig så mycket, har vart ute några gånger men det har aldrig vart så jätte kul. Och ut och resa kan man ju med sitt barn oxå ! Utbildning kan ju vara bra att ha innan man skaffar barn för det blir ju enklaste eftersom man har det avklarat men det är ju oxå som du säger man kan plugga även fast man har barn .



Inget är rätt och inget är fel.

Känns det rätt att skaffa barn tidigt ja då är det rätt för sen personen! Så är det bara. Inge fel med det! Alla har egen vilja och så.

2012-02-03 @ 22:03:42
URL: http://emelieduvefjord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0