Påsk & Annat.

I år är påsken tidig då alltså och står snart utanför dörren. :)
Har inte planerat in så mycket över påskhelgen alls mer än äta påskmiddag hos mina föräldrar på lördag.
Vi tar det som det kommer helt enkelt. William ska även få smaka sitt första påskägg tänkte jag i år! Han har praktiskt taget aldrig ätit godis ännu (som tur är) men så här till påsk tycker jag det är helt okej att han ska få sitt första ägg med lite godis bara för honom!
Annars då? Det står rätt stilla just nu med allt faktiskt. Jag bara glider genom dagarna tillsammans med William här hemma förutom tisdag och torsdag då han har dagis då.
 
För dom som undrar vad man gör hela dagarna hemma med sitt barn och kanske behöver lite inspiration kan jag tipsa bland annat om några saker jag brukar hitta på med William;

Lekparken med fika (underbart vid soligt väder!)

* Öppna förskolor för att knyta nya kontakter förhoppningsvis och ge barnet lite socialt

* Rita med kritor och forma figurer av lek lera tillsammans

* Behövs det städning, se till att barnet är delaktigt i allt du gör. Så som att diska, dammsuga osv. Det uppskattas garanterat av dom lite mindre!

Det finns så mycket mer vi gör. Leker tillsammans i hans rum, klär ut oss, lagar mat med hjälp av William, planterar blommor och leker på balkongen vid fint väder osv. Detta är ju förstås när barnet är runt 1,5-2 års åldern och vill gärna upptäcka och hjälpa till med saker som vi vuxna gör. För dom med lite mindre barn, är babymassage underbart mysigt tyckte jag! Finns ibland speciella utbildningar på BVC om babymassage bland annat. Lyssna på barnvisor och göra ramsor för din bebis.
Ja, det gäller helt enkelt att ha lite fantasi bara och framför allt orken!

Så var kreativa nu ni med barn oavsett ålder och aktivera er hela familjen är oerhört viktigt. Era barn kommer kanske tacka er för det i framtiden. Och tänk på att alla aktiviteter måste inte kosta shortan för er för att ha roligt tillsammans! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0