Vad Säger Ni?

Jag har lite funderingar och tankar kring mamma livet, eller det "yngre" mamma livet. Vi som är runt 16-22 år och väljer att bli mamma tidigt. Hur blev ni bemötta av andra när ni sa att ni var gravida? Hur tidigt berättade ni för andra om att ni var gravida?
Några gånger har jag själv mött halv kritiska människor som rynkat på näsan eller snäst något ur sig att det är inte bra att vara så ung och ha barn utan jobb eller utbildning. Visst, det är tuffare utan jobb och utbildning, men gör det mig till en sämre mamma för det? Jag betalar min sons dagis gång alldeles själv , (har man en inkomst under 13.000 så är dagis gratis i den här stan iallfall) Jag ger mina barn mat på bordet varenda dag trots inget fast jobb. Just nu pluggar jag för fullt på Komvux och jag har en framtid upplagt på bordet för mig själv. Sen kommer folk och säger att sånna som jag snor deras skattepengar från föräldrapenningen för jag inte hunnit jobba upp den ännu?! Jag blir så arg, tror ingen jag kommer få en chans till att jobba upp den senare i mitt liv som att jag kommer att leva på bidrag hela livet och snylta från socialen tills jag är 80 år gammal. Huvudsaken är jag kan ge kärlek till min familj och ge dom vad dom behöver! Jag menar, för 100 år sen vem hade det här tänket att man måste ha ett framgångsrikt jobb, bil, körkort, villa fast förhållande och utbildning? Då kan jag tänka mig att var man ung var det naturligt att skaffa barn, men vart tog det vägen idag? Nu ör det helt andra prioriteringar och har inte alla samma prioriteringar sp blir man påhoppad och kallas dum i huvet för man inte har rest världen runt , jobbat dygnet runt och tagit för sig av livet så mycket man kan. Vi som väljer skaffa barn blir uthängda som dumhuven rent ut sakt och stämplade med "ingen framtid" i huvudet.
Väljer man att det här livet vill jag ha, jag trivs med det och mår bra så passar det ingen annan och jag blir så himla trött på det hela nu.

Det är ändå vi yngre som tillför er äldre något dom närmaste åren och vi hinner betala för oss senare i livet, tro mig! Jag sitter inte bara på häcken och låter bidragen rulla in utan att göra rätt för mig. Tycker ni skatten är för hög för att gå till oss "unga mammor" så var glada att vi betalar deras mat, kläder, blöjor mm med dom om ni inte kan se något annat posetivt i det hela! Men hade dessa gått till knark, cigg och annat onödigt skit, då kan ni komma och klaga verkligen.

Men nu till frågan, vad tycker ni yngre mammor, hur är eran syn på det hela att skaffa era barn och hur reagerar omvärlden enligt er?




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej lillstrumpa. Jag förstår att du har det jobbigt med allas kommentarer. Och jag förstår att det är jobbigt. Men jag hoppas att du förstår att det jag sa till dig sa jag för att jag bryr mig och vill dit bästa! Om inte dina närmaste kan säga vad det tänker så kan ingen. Jag vet ju bara att du har ringt, sms:at om att du ibalnd har mått dåligt. Panikångesten, stressen och tröttheten, samt att du tidigare sagt att du absolut skulle ha en utbildning och jobb innan det blev fler barn. Därför blevvi lite chokade allihopa. Jag merar inte att man måste ha ett häftigt jobb eller ha rest jorden runt eller ha hus osv. Men att ha ett jobb för att slippa oroa sig och kunna ge sina barn det man behöver. Men jag tror absolut att du blir en bra mamma! Man älskar ju sina barn. Men saker blir enklare om man har lite mer stabilitet i livet. Men det menar jag inte att man måste vara 30 år, vara jurist och ha ett stort fint hus. Men det grundläggande. Jag hoppas det blir bra för eran lilla familj. Jag äår din syster och jag vill bara att du har det bra. Ibland kan det vara bra att få lite feedback från sina närmaste. Som sagt du får gärna ringa om du vill. Kram.

2011-10-28 @ 13:32:43
Postat av: emelie

jag är 22 år och gravid, och när jag berättade till mina nära och kära så fick jag bara posetiva kommentarer om det. men i min släkt och så, så är det rätt vanligt att bli mamma och så i ung ålder dom flästa har vart mellan 19-23 när dom blivit gravida och så.

men däremot när jag berättade på jobbet så fick jag många negativa kommentarer om att jag är så ung och inte levt mitt liv, att man ska ut och resa och bla bla bla.. fick till och med frågan några gånger om att: tycker du inte att du är lite för ung för att skaffa barn nu??

man baa hallå om jag hade tyckt det hade jag väl inte nehällt mitt barn??!?!



jag tycker inte att åldern spelar någon roll, men sen så tycker jag att vara mamma och typ 15 år det är lite för ungt men det betyder inte att man inte kan ta hand om sitt barn. för ålden av gör egentligen inte om man är en bra mamma eller en dålig mamma.

jag tror att unga mammor har mera ork med små barn att leka och hålla igång plus att man orkar mera sen när man får barnbarn.

aa du kanske förstår vad jag menar. är lite dålig på att förklara saker.



men sen merker jag att när jag är ute och går i affärer och så, så får jag väldigt mycket konstiga blickar och folk nästan glor ibland. riktigt jobbigt! men om jag sett äldre ut hade säkert ingen brytt sig så mycket.

jag tycker att det är sjukt konstigt. för om jag inte mistar mig så var det ju vanligt förr i tiden att man fick barn tidigt och så... men iallafall..



jag tycker helt enkelt inte att ålder spelar någon roll alls , så länge man vill det till 100% och ger allt och inte ger upp. för om man känner sig redo så känner man sig redo...

det spelar ingen roll om man har rest utomland 50 gånger eller noll eller om man har körkort eller inte eller om man har jobb eller inte. jag känner jätte många som är jätte bra mammor som tagit körkort senare i livet och som typ aldrig rest utomlands.



som jag, jag har bara vart utomlands en gång och det skiter jag i för jag känner att jag kommer inte missa en ända sak genom att få mitt barn, känner mer som mitt liv kommer bli rikare på upplevelser och andra saker.

jag tycker inte att jag kastar bort min ungdom genom att skaffa barn.. jag tror om man känner så då är man inte redo för barn eller så..



aja nu ska jag sluta skriva känns som allt bara låter konstigt men hoppas att du förstår, är så dålig på att skriva ut det jag tänker... och jag har mycket jag tycker och tänker om det hära.. men får inte ut det...

2011-10-28 @ 23:34:21
URL: http://emelieduvefjord.blogg.se/
Postat av: Britta

Var det inte du som klagade på folk som lever på bidrag och skattepengar och kallade dem fula saker? samma sak med dem som inte har nån utbildning? Vrf? inget illa ment, mrn tyckte jag läste några såna inlägg här

2011-10-29 @ 02:11:18
Postat av: Britta

Såg att du hade skrivit svar på tal om min kommentar men kunde inte se vad du skrev så du vet. Men varför klaga på folk som lever på social bidrag när du också gör det? Fast det heter föräldrapenning när du får det. jag har inget emot att folk får social bidrag eller föräldra penning Men jag tror inte dem som tar socialbidrag har för mening att få det som inkomst hela livet utan det är nog bara en sista utväg eller en lösning just då. Varför dra alla över en kam och döma dem? Och det finns folk som inte får ta en utbildning eller utbilda sig som vill de och inte bara tvärt om. Att kalla folk som inte har utbildat sig grisar och fula saker är väl inte nödvändigt? :o. Allt är inte alltid som det verkar och allt är faktiskt inte bara deras fel.

2011-10-31 @ 23:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0