Lär Av Detta!

Igår fick jag vara med om min första stora brand i vildmarken!
2 små pojkar, inte ens 10 år, skulle grilla korv helt ensamma, i ett vindskydd ute i skogen hos min mamma och pappa. Vindskyddet tillhör Tosteröskolan, där dom har sina aktviteter. Min pappa såg en eld och frågade dom vad dom höll på med. Dom skulle grilla korv och hade en vatten dunk med sig, sa dom iallfall och att dom FICK grilla ensamma (??) Jag hade ingen bra känsla av hur det skulle sluta kan jag säga, nåt inom mig sa att skiten skulle brinna strax, hur mkt kunskap kan små ungar ha om att grilla liksom? Jaja, vi la oss inte i och gick vidare vår promenad. 5-10 minuter senare, när vi gick samma väg hemmåt igen så var HELA huset övertänt!! Som jag trodde! I ren panik ringer vi SOS och knappt 10 minuter senare kommer flera brandbilar och vi får se på hela räddningsarbetet på plats riktigt nära, och jag lovar, det var skrämmande! Tänk om det vart mina/mitt barn som tänt på?!

Vart var föräldrarna i detta? Senare kom även dom skyldiga med sina föräldrar och tittade på när elden släcktes. Men vad gjorde föräldrarna, dom titta en stund sen gick dom  hem igen, eller, småsprang hem (?!)
Kan man inte iallafall stå för vad ens egna barn gjort och göra vad man kan istället för gå därifrån som inget hänt. Dom här 2 pojkarna har ändå förstört för en HEL skola när skolan väl börjar igen. Gud vad arg jag kände mig, trots det inte rör mig. Men jag trodde man fick lära sig om hur farlig elden är och vilken respekt man ska ge den redan på lekis? Iallafall jag kommer jag ihåg. Hoppas dom lärde sig nåt av vad som kan hända när man "leker" vuxen och tror man kan klara av allt för att man umgås med fel personer på fritiden.

Tänk, om vi inte hittat elden först, hur hade den då spridit sig tro, eller om någon var där inne i huset och inte kunde ta sig ut?
Nej, jag ska verkligen lära William ALLT om eld och hur det blir när man gör såhär utan vuxna!

Släckningsarbete Vindskyddet i skogen intill Tosteröskolan totalförstördes i en brand på söndagseftermiddagen.
Bild lånad från SträngnäsTidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0